פריט 36:
עמלת בית המכירות: 23%
מע"מ: על העמלה בלבד
Add to Favorites
ספר מאיר עיני חכמים (מהר"ם מלובלין) – וינה תקנ"ו – העותק של גאון ישראל רבינו ישראל סלנטר זצוק"ל מייסד שיטת המוסר – חתימת יד קדשו – הגהות בכתב-יד
בדף השער חתימת יד קדשו של הגרי"ס: "ישראל מסלאנט".
בדפי הספר מספר הגהות קצרות בכתב-יד.
הגאון הקדוש רבינו ישראל סלנטר, לימים מייסד תנועת המוסר (תקע"א-תרמ"ג). בתקופת שבתו בסלנט (תקפ"ה-ת"ר), דבק מנעוריו ברבי זונדל מסלנט וראה בו את רבו המובהק. בשנים ת"ר-תר"ט כיהן כראש ישיבה בווילנא. באותה תקופה רבים החלו להימשך הן אחר שיעוריו הגאוניים שנאמרו בעומק העיון, והן אחר דרשותיו הנלהבות המעוררות בענייני מוסר וחובת הלבבות. בתר"ט עבר לקובנה, ובתרי"ז עקר לקינגסברג שבפרוסיה, ומתר"כ התגורר בממל. בתרל"ז (או תרל"ט) ייסד לראשונה בקובנה "כולל אברכים" מפורסם. היה זה ה"כולל" הראשון במזרח אירופה. ב"כולל" זה למדו כמה מגדולי אותו הדור. בתר"מ עקר לפריז, בה התגורר עד סמוך לפטירתו. על הגרי"ס ושיטתו מצאנו דברים נשגבים ממה שאמרו עליו גדולי ליטא. ה"חפץ חיים" אמר עליו: "ממרום שולח ארצה כדי לספק יראת שמים בעולם. הוא היה מלאך אלוקים קדוש. דבריו דברי אלוקים חיים, חוצבים להבות אש. פעמים היתה רוח הקודש מופיעה בבית מדרשו" (הרב מ"מ ישר, החפץ חיים – חייו ופעלו, א, עמ' שכ). ה"חזון איש" אמר עליו בשם הגר"ח מבריסק: בדור הקודם היו שלשה גדולי הדור: מהרי"ל דיסקין, הבית הלוי ורבי ישראל סלנטר. והגרא"מ שך אמר עליו: "אילו לא היתה שיטה זו חלילה, לא היה קיום לישיבות. כל קיום הישיבות בזמנינו הוא ע"י שיטת המוסר… וכל הישיבות הקיימות הן כתוצאה מתלמידיו של רבי ישראל סלנטר" (מחשבת זקנים, עמ' שט).
כפי הנראה (מכמה טעמים), החתימה בספר שלפנינו היא משנותיו הצעירות מתקופת שבתו בווילנא.
כתבי יד קדשו של הגר"י סלנטר נדירים הם ביותר, ובפרט חתימות על ספרים שכמעט ואין בנמצא.
חתימות ורישומים נוספים בדף השער: "זה הספר שייך להבחור אהרן לי[…]; "יוסף שטעקלר"; "יוסף אשער"; "נתנו לכבוד התורה ולכבוד המחבר ז"ל… תרמ"ו".
[1], קכח דף. 35 ס"מ. מצב טוב-בינוני. כתמי רטיבות. בלאי רב. קרעים בשולי חלק מהדפים. קרעים כתמים ובלאי בדף השער.
שתף את הלוט: