ספר תורה מיוחס וחשוב שנכתב בפקודת הרה"ק רבי חנוך העניך מאלכסנדר והיה בבית מדרשו באלכסנדר, ובבית מדרשם של הרה"ק אדמו"ר הזקן מאלכסנדר ובנו הישמח ישראל מאלכסנדר.
ספר תורה מיוחס וחשוב, נכתב בפקודת הקודש של הרב הקדוש רבי חנוך העניך מאלכסנדר, רבם ומאורם של רבבות אלפי חסידי קאצק וגור וממשיך דרכו של הרב הקדוש החידושי הרי"מ מגור.
ספר התורה, נשאר בבית מדרשו באלכסנדר, והמשיכו לקרוא בו אצל הצדיקים הקדושים לבית אלכסנדר, הרב הקדוש רבי יחיאל 'האדמו"ר הזקן' ובנו הרב הקדוש הישמח ישראל מאלכסנדר, שאף תקנוהו והחליפו בו יריעות אחדות.
בספר התורה קראו בשבתות ובימים טובים ומועדי השנה.
ספר התורה בכתיבת בית יוסף על קלף משורטט, 42 שורות בעמוד, בכתיבה נאה מאוד מפוארת, עם יריעות אחדות שהוחלפו בכתב יד הסופר של הרה"ק בעל ישמח ישראל מאלכסנדר, ועוד תיקונים שנעשו במרוצת השנים.
באותיות האחרונות, ניכר היטב מנהג ישראל – תורה, להוסיף אותיות בכתיבת הקהל ולא סופר הסת"ם, והמשוער שהן אותיות שכתב הרה"ק רבי חנוך העניך מאלכסנדר.
היסטוריית הספר תורה:
הספר תורה היה במהלך כל השנים בבית המדרש באלכסנדר, בית המדרש הגדול שבנה הרב הקדוש רבי חנוך העניך הכהן לעווין, ממשיך דרכו של הרה"ק השרף מקאצק והרה"ק החידושי הרי"מ.
את בית המדרש, רכש הרה"ק רבי יחיאל מגריצא, בנו של הרה"ק רבי שרגא פייבל מגריצא, אחר שהרה"צ רבי יחיאל פישל מאלכסנדר בן הרה"ק רבי העניך, לא רצה להמשיך שושלת וחצר, על כן מכר את בית המדרש ואת 'ההויף'.
אחר הרה"ק רבי יחיאל, אבי שושלת הקודש וחצר הקודש האדירה לבית אלכסנדר, המשיך בנו אחריו הנערץ באלפי רבבה רבי ישראל יצחק דאנציגער מאלכסנדר בעל 'ישמח ישראל' ורבבות אלפי ישראל נמשכו ונקשרו לחצרו הקדושה ולבית מדרשו.
הרב הקדוש הישמח ישראל, הוסיף ושיפץ את ספר התורה שלפנינו, והורה לספרו להחליף יריעה אחת מיריעות הספר, ככל הנראה, אחר שבלתה או ניזוקה.
ספר התורה המשיך לעמוד בחצר הקודש אלכסנדר ובמשך השנים הועבר לנינו של הרה"ק רבי חנוך העניך מאלכסנדר, הגה"ק רבי חנוך צבי הכהן מבענדין חתנו של הרה"ק בעל שפת אמת מגור.
ברבות הימים, בשנת התש"מ, כאשר הועלה לארץ הקודש ארונו של הרה"ק גאון ישראל ואוהבו הרב מבענדין, רבי חנוך צבי הכהן לעווין, נינו של הרה"ק רבי חנוך העניך מאלכסנדר, בידי הר"ר זושא הארצשטארק, ביקשו מאוד בנו של הרב מבענדין, הרב החסיד ר' פיניע הכהן לוין, להשיג את ספר התורה החשוב והמיוחס הזה, שהיה טמון בפולין ואכן זכה להביאו לארץ הקודש.
במשך השנים עוד קראו בו בבית המדרש הגדול לפני יומי דהילולא של הרה"ק מאלכסנדר, כאשר השמש הר"ר ישראל שמעון דווידאוויטש מזכיר ומעורר תמיד על ייחוס הספר וקדושתו. לאחר כמה שנים נפסל הספר וחדלו מלקרוא בו.
הרב הקדוש רבי חנוך העניך הכהן הגדול מאלכסנדר [תקנ"ח-תר"ל] מגדולי צדיקי פולין. נחשב לחכימא דיהודאי ואיש פלא ומופת עצום. מבחירי תלמידי הרבי רבי בונים מפרשיסחא והשרף מקאצק, ממשיך דרכו של החידושי הרי"מ מגור ואליו נהרו רבבות החסידים. הסתופף עוד בצילו של היהודי הקדוש מפרשיסחא. בראש רבבות החסידים שחנו על דגלו, עמדו תלמידיו הגאונים הקדושים: השפת אמת מגור, האבני נזר מסוכטשוב, רבי אברהם מפוריסוב, רבי צבי הירש מטומשוב ורבי צבי הירש מפרצובה, רבי פינטשע מפילץ והרב מבראק. צדיקים, אדמורי"ם רבנים ומורי הוראה בכל רחבי פולין הקונגרסאית. בנו אחריו הרה"צ רבי יחיאל פישל לא אבה להמשיך בהנהגת עדה ומכר את החצר ואת בית המדרש לשושלת אלכסנדר מגזע צדיקי בית ווארקי ומשפחת דאנציגער. נכדו היה הגה"ק רבי חנוך צבי מבענדין חתן השפת אמת מגור.
הרב הקדוש רבי יחיאל מאלכסנדר [תקפ"ח-תרנ"ד] מגדולי צדיקי פולין. האדמו"ר הזקן וראש שושלת אלכסנדר המעטירה. תלמיד בחיר לאביו הקדוש רבי שרגא פייביל מגריצא ולרבותיו הק' מווארקא רבי יצחק ורבי מנחם מנדל מווארקא ורבי בעריש מביאלה. נודע בענוותנותו ובאהבת ישראל העצומים שבו, כדרך בית ווארקא שהוא היה ממשיכה הבולט והמרכזי לדורות הבאים. אלפים הגיעו לחצרו בגריצא ואחר זמן מועט בעיר אלכסנדר שהפכה עקב כך לאחד ממרכזי החסידות הגדולים ביותר למשך קרוב לשבעים שנה, והייתה בית היוצר לתורה, לחסידות ולאהבת ישראל בדרך בית ווארקא-אלכסנדר.
הרב הקדוש הישמח ישראל מאלכסנדר [תרי"ד-תר"ע] ממשיך דרך אביו הקדוש. מגדולי צדיקי פולין. ספרו הקדוש 'ישמח ישראל' הינו מספרי היסוד לחסידות פולין ולחסידות בכלל. תלמיד בית אבותיו לבית ווארקא, ביאלה וגריצא, ואלכסנדר וגם היה תלמיד מובהק לצדיק עושה הפלאות רבי יעקב אריה מראדזימין. נחשב כי ירש הימנו את כח הברכות והתפילות. רבבות חסידים הסתופפו בצלו, קיבלו ממנו דרך בתורה ועבודה, ונהנו ממנו עצה ותושיה, והוא השיב להם בעבותות אהבה וחמלה. בבות חסידים הסתופפו בצלו, קיבלו ממנו דרך בתורה ועבודה, ונהנו ממנו עצה ותושיה, התבטא בערוב ימיו : 'ארבעים שנה פעלתי להכניס שמחה בקרב לבות ישראל'. לא זכה לזש"ק אולם הרה"ק מראדזימין התבטא עליו: כי הוא ניצוץ האור החיים הקדוש ואכן יהיו לו בנים יותר משיש לאלפי יהודים, ברמזו על כח קדושתו ומופתיו וספרו הק' שהתקבל בכל תפוצות ישראל.
הספר נבדק בפרוטרוט בידי סופר סת"ם מומחה בספרי תורה ישנים ועתיקים, ונמצא במדוייק ככתיבת יד של ספרי תורה בפולין של לפני 150-200 שנה, עם כתיבת בית יוסף, הנהוגה רק בקרב חסידי בית פרשיסחא לכתוב אף בספרי תורה בכתיבת בית יוסף ולא בכתב יד האר"י, ועם יריעות בודדות שהוחלפו כולל היריעה הנוספת שהוחלפה בכתב יד זהה במדויק לכתב יד סופרו של הישמח ישראל מאלכסנדר. הספר אינו כשר, חלק מהקלף נפסל ונפגע בפגמי זמן, יריעות פגועות בתחתיתם ואותיות רבות קפצו, אולם ניתן להכשיר הספר.
ספר התורה נמכר לצרכי תלמוד תורה וצדקה, כדין.
פרטים נוספים ואישורים מפורטים, יישלחו למעוניינים.