English

פריט 88:

אוטוגרף חתום גדול, תשובה נדירה ויסודית כולה בכתי"ק הגאון האדיר רבינו שלמה אייגר ובחתימתו ובה מענה...

מחיר פתיחה: $2,000

הערכת מחיר:

המכירה תחל בעוד __ ימים ו __ שעות

עמלת בית המכירות: 25%

מע"מ: על העמלה בלבד

Add to Favorites

Contact Us

אוטוגרף חתום גדול, תשובה נדירה ויסודית כולה בכתי"ק הגאון האדיר רבינו שלמה אייגר ובחתימתו ובה מענה למתפקרים וחיוב כיסוי ראש האשה. לא נדפסה מעולם! 


"מעוות זה אין בידינו לתקנו… ואין להשיב כ"א שהם פוחזים לובשים אדרת שער רבנות למען כחש"; מכתב ארוך, חשוב ויסודי מאת רבינו שלמה איגר, בו מרחיב ומשיב לטענות הכופרים בתורה שבעל פה ובעניין היחס לקדושת דברי חז"ל וכן דברים יסודיים בחיוב כיסוי ראש לאשה.

[3] דפי פנקס [ודף נוסף ריק], ובהם כ[100] שורות כולן בעצם כתב ידו וחתימתו הטהורה של רבינו שלמה איגר.
המסמך ממוספר בסופו:
No 381-608.

מכתב זה מעולם לא הודפס, וכולל ידיעות משפחתיות ועניינים חשובים ויסודיים בענייני אמונה והיחס לדרשות חז"ל, לדוגמה:

* רבינו שלמה איגר מסביר באופן מעניין, מדוע לא ראה לנכון, בסופו של דבר, להביא הוכחות מפורטות לנכונות עניין המפורש בדברי חז
"ל:
"וכבר המשיכוני רעיוני להביא ראיות שהוא דאורייתא… אבל הפסקי עיוני כי נזכרתי אזהרת החכם שהמביא ראיה על דבר ברור כגון השמש שמאיר וכמדומה, מחליש הענין, ומה צורך לראיה להמפורש לגמרא ובפוסקים".

* רבי שלמה אייגר מבאר באריכות ובאופן בהיר ביותר כי דברי חז"ל הן היסוד לידיעה שיש תרי"ג מצוות מדאורייתא ולידיעה מהן אותן מצוות: "ובודאי אומר גם אני שאלו לא היינו ח"ו מאמינים שנמסרה תורה בפה, לא היה לנו לפנות לדבריהם בהוצאות דינים מדיוק וממשמעות לאחוז אותם לדאורייתא, אבל גם לא היה לנו אז תרי"ג מצות כ"א אולי מחצית רק – ומיד במצוה עשה ראשונה של תרי"ג להאמין שיש עילה וסבה ראשונה הייתי אומר ודאי אמת הוא שיש כן, ובודאי ראוי לעל משכיל ידעהו ויאמינו והאינו מאמין יתקשה ויפול ברעה, אבל שיהיה מלבד הרעות הנובעות ומסתעפות מעצמן מהכחשה, עוד עבירה ביחוד שעבר על עשה, זה אינו, דהכתוב הודיע רק ולימד האמת, אבל לא אמרה "עשה כך" כמו שאמרה בשארי מצות, כאכילת מצה ונטילת לולב באמרה בפורש לעשות כן. והייתי אומר שיהא האדם ירא מעונש שמים – היא פחיתות לאדם לעבוד את ד' כי אם מיראת אהב, וא"א שיהיה זה עוד מצות עשה על האדם שיהא אדם ירא מעונש אשר מגעת היא לאדם מצד החקירה. ולמה אני מאמין ששתי אלו הן מצות עשייות, מפני שהגמרא אמרה כן".

* עניין יסודי ביותר במחשבת ישראל בענין הצניעות והקדושה ובעניין הרחק מן הכיעור והעמדת היופי האמיתי בעין תורנית ובמחשבת חז"ל, מביא רבינו שלמה אייגר: "לא כל מה שאנו מסכימים ליופי הוא יפה ולא כל מה שמסכימים למיאוס הוא מאוס… וההעמדה על דעתינו הערומה בתורה בערך ראשונים נ"ע בה, אם במעלת התבונה ואם שהי' תורתם אומנותם, תחלת הסכלות וראשית בלבולי הדעת בתורה".

הגאון האדיר רבי שלמה אייגר [תקמ"ז-תרי"ב] רבן של קאליש ופוזנן, בנו ותלמידו וממלא מקום אביו הגדול. לוחם במלחמתה של תורה מגדולי הדורות. בנו אחריו הגה"ק רבי יהודה אייגר מייסד שושלת לובלין, זאת למרות היות אביו מהמתנגדים לחסידות. חיבר את הספר גליון מהרש"א ועוד חיבורים רבים. 

כתמים, בלאי קל בשוליים, ללא פגיעה בטקסט. מצב טוב.