עברית

Lot 88:

Large, signed autograph, rare and basic responsum handwritten entirely by Rabbeinu Shlomo Eiger and with...

Start price: $2,000

Estimated price:

The auction will start in __ days and __ hours

Buyer's premium: 25%

Sales Tax: On buyer's premium only

Add to Favorites

Contact Us

Large, signed autograph, rare and basic responsum handwritten entirely by Rabbeinu Shlomo Eiger and with his signature on a woman’s obligation to cover her hair and how to answer Jews who renounce their faith. Has never been printed!


"מעוות זה אין בידינו לתקנו… ואין להשיב כ"א שהם פוחזים לובשים אדרת שער רבנות למען כחש"; lengthy, important and fundamental letter by Rabbeinu Shlomo Eiger (1786-1852), Av Beis Din of Kalisch and Posnan, the son of the Gaon Rabbi Akiva Eiger, on coping with claims of those who do not believe in Torah Shbe’al Peh (Oral Torah), on the sanctity of the words of the Sages and a woman’s obligation to cover her hair.

[3] notebook leaves [and an additional blank leaf] with approx. [100] lines handwritten and signed by Rabbeinu Shlomo Eiger.
The document is numbered at its end: No 381-608. it was never published.

The document was never published and it contains family information and important and basic matters of faith and how to treat the words of the Sages, for example:

* The Rav explains why he did not see fit to introduce detailed evidence of the correctness of a matter elucidated in the words of the Sages:
"וכבר המשיכוני רעיוני להביא ראיות שהוא דאורייתא… אבל הפסקי עיוני כי נזכרתי אזהרת החכם שהמביא ראיה על דבר ברור כגון השמש שמאיר וכמדומה, מחליש הענין, ומה צורך לראיה להמפורש לגמרא ובפוסקים".

* The Rav clearly explains at length that the words of the Sages are the basis for knowing there are 613 Mitzvot De’orayta and what these are: "ובודאי אומר גם אני שאלו לא היינו ח"ו מאמינים שנמסרה תורה בפה, לא היה לנו לפנות לדבריהם בהוצאות דינים מדיוק וממשמעות לאחוז אותם לדאורייתא, אבל גם לא היה לנו אז תרי"ג מצות כ"א אולי מחצית רק – ומיד במצוה עשה ראשונה של תרי"ג להאמין שיש עילה וסבה ראשונה הייתי אומר ודאי אמת הוא שיש כן, ובודאי ראוי לכל משכיל ידעהו ויאמינו והאינו מאמין יתקשה ויפול ברעה, אבל שיהיה מלבד הרעות הנובעות ומסתעפות מעצמן מהכחשה, עוד עבירה ביחוד שעבר על עשה, זה אינו, דהכתוב הודיע רק ולימד האמת, אבל לא אמרה ‘עשה כך’ כמו שאמרה בשארי מצות, כאכילת מצה ונטילת לולב באמרה בפורש לעשות כן. והייתי אומר שיהא האדם ירא מעונש שמים – היא פחיתות לאדם לעבוד את ד’ כי אם מיראת אהב, וא"א שיהיה זה עוד מצות עשה על האדם שיהא אדם ירא מעונש אשר מגעת היא לאדם מצד החקירה. ולמה אני מאמין ששתי אלו הן מצות עשייות, מפני שהגמרא אמרה כן".

* The Rav emphasizes the importance of dismissing our opinion and accepting the Sages’ opinion: "לא כל מה שאנו מסכימים ליופי הוא יפה ולא כל מה שמסכימים למיאוס הוא מאוס… וההעמדה על דעתינו הערומה בתורה בערך ראשונים נ"ע בה, אם במעלת התבונה ואם שהי’ תורתם אומנותם, תחלת הסכלות וראשית בלבולי הדעת בתורה".

Please refer to Hebrew catalog text for a short biography of
the holy Gaon Rabbi Shlomo Eiger.

Stains. Good condition.