ספר תורת חיים, על חומש בראשית, מאת האדמו"ר האמצעי מליובאוויטש – ווארשא, תרכ"ו – מהדורה ראשונה של חלק שני – העותק של רבי מרדכי דובער סלונים ראש "כולל חב"ד" בחברון (בנה של הרבנית מנוחה רחל בת המחבר), עם חתימתו, ועם חתימת בנו רבי שניאור זלמן סלונים אב"ד יפו ורישום בעלות בכתב-ידו
העותק של ראשי ונשיאי העדה של "כולל חב"ד" בארץ הקודש בשנות הת"ר
ספר תורת חיים על חומש בראשית, ביאורים על מאמרי האדמו"ר הזקן רבי שניאור זלמן מליאדי, מאת בנו הגה"ק רבי דוב בער שניאוריו [שניער] האדמו"ר האמצעי מליובאוויטש. שני חלקים בכרך אחד. מהדורה ראשונה של חלק שני.
חלק ראשון: פרשיות בראשית – חיי שרה. חלק שני: פרשיות תולדות – ויחי. שני שערים לחלק ראשון (שם הספר ומקום הדפוס נדפסו בדיו אדומה); שער נפרד לחלק שני.
לפנינו עותק של הרה"ח ר' מרדכי דובער סלונים מחברון (נכד המחבר). בשער השני של חלק ראשון מתנוססות שלשת חתימותיו: "מרדכי דובער סלאנים". בדף המגן הקדמי מופיעות רישומי בעלות: "זה הספר שייך להרב החסיד המפורסם כ"ש מו"ה דובער סלאנים ממונה מכולל חב"ד ה"ו ואוה למושב לו פעה"ק חברון תובב"א"; "זה הספר תורת חיים שייך לה"ר המופלג שלשלת היוחסין כק"שת מו"ה מרדכי דובער נ"י סלאנים"; רישום בעלות בכת"י בנו ר' שניאור זלמן ובחתימת ידו: "זה הספר תורת חיים שייך להרב הגביר המופלג ומפורסם לשבח, שלשלת היוחסין כש"ת מו"ה מרדכי דובער נ"י סלאנים נכד אדמו"ר המחבר מצד אימי'[ה] והוא דור חמישי לה"ר בעה"ח ספר מהרש"א על הש"ס, נאום הכותב לכבוד התורה ולומדיה, שניאור זלמן סלאנים בן לא"א המופ' מו"ה מרדכי דובער נ"י סלאנים – שניאור זלמן".
בחיבור שלפנינו מסביר האדמו"ר האמצעי, באריכות גדולה וביסודיות, את מאמרי החסידות של אביו, האדמו"ר הזקן, על פרשיות השבוע. מאמר שבספר "תורה אור" נדפס על פני עמוד אחד, מתפרש בחיבור שלפנינו על פני עשרות עמודים. כל מושג קבלי שהוזכר בדרך אגב במאמר של אביו האדמו"ר הזקן, מתבאר ביסודיות בספר "תורת חיים", עם ההקדמות והרקע הנחוצים להבנתו. בכתיבת החיבור ובהדפסתו עסק האדמו"ר האמצעי בשנים תקפ"ד-תקפ"ו, והוא אשר העניק לו את השם "תורת חיים". בדעתו היה להדפיס את החיבור על כל החמישה חומשי תורה (בהקדמת בנו רבי מנחם נחום למהדורה זו מסופר שכתב היד המקורי אכן הכיל ביאורים על כל החומש), אך הדבר לא עלה בידו והוא הספיק להביא לדפוס רק חלק קטן מהדרושים על חומש בראשית.
בשנת תקפ"ו נדפס בקאפוסט חציו הראשון של חומש בראשית, על פרשיות בראשית-חיי שרה. בשנת תרכ"ו התעורר רבי מנחם נחום, בן האדמו"ר האמצעי, לסיים את הדפסת החיבור על חציו השני של חומש בראשית, על פרשיות תולדות–ויחי (ונדפס יחד עם החלק הראשון כבכרך שלפנינו).
בתחילת הספר הדפיס רבי מנחם נחום, בן המחבר, הקדמה מעניינת וחשובה, בה מספר על ההבדלים בין מאמרי זקנו בעל התניא למאמרי אביו האדמו"ר האמצעי. בהמשך ההקדמה הוא מספר על הסתלקותו הפלאית של אביו תוך כדי אמירת מאמר חסידות, ואת בקשתו ממנו באותו מעמד להדפיס את הספר שלפנינו: "ואותי צוה בעת ההיא לאמור, הנך רואה כי באה שמשי שלא בעונתה [האדמו"ר האמצעי הסתלק בגיל 54]… שמש ששקעה בעבורי תזרח כאשר תתחזק והיית לאיש, להוציא לאור ס' היקר… תורת חיים… רוחי תפעם בקרבי מתי אשלם את נדרי אשר נדרתי לפני ה' לאבא מארי ז"ל בעת רוחו ונשמתו אליו יאסוף. וידעתי כי אלקים מצא את עוני, וכי כל הרפתקאות דעדו עלי בנפשות רבות ר"ל הן מאותן שלשים ושש שנה שלא קיימתי מצות כ"א [כיבוד אב]…".
הרה"ח ר' מרדכי דובער סלונים (ת"ר-תרע"ו) נולד בליובאוויטש בשנת ת"ר לאביו הרב יעקב כולי ולאמו הרבנית הצדקנית מנוחה רחל בת המחבר האדמו"ר האמצעי ונכדת בעל התניא. מצד אביו ר' יעקב, היה דור עשירי למהרש"א [ראה ספר תולדות משפחת הרב מלאדי, עמ' 37-39]. עלה בילדותו עם הוריו לארץ הקודש והתיישב עמם בחברון עד סוף ימיו ובה מנוחתו כבוד. נסע מספר פעמים מחברון לליובאוויטש, בתחילה בשנת תר"מ אל המהר"ש, ולאחר מכן בשנים תרמ"ה ותרנ"א אל בנו האדמו"ר הרש"ב, אליו נסע יחד עם בנו רבי שניאור זלמן. הרש"ב מכנה ברוב חביבות את רמ"ד במכתביו "חתני" (על אף שרמ"ד היה מבוגר ממנו בעשרות שנים), וכן את בנו רש"ז כינהו "נכדי" (וזאת על סמך מעשה שהיה בילדותו – ראה "קיצור תולדות חב"ד", עמ' 108). בביקוריו בליובאוויטש היה הרש"ב מאזין שעות ארוכות לסיפוריו על אבותיהם וזקניהם אדמו"רי חב"ד, אותם שמע הרמ"ד סלונים מאמו הרבנית מנוחה רחל.
בנו הגה"ח רבי שניאור זלמן (תרכ"ב-תרצ"ו) היה מגדולי המקורבים והמקושרים אל הרש"ב מליובאוויטש, שלימד אותו חסידות בעת היותו "יושב" בליובאוויטש. בהוראת בעל ה"תורת חסד" התמנה לרבה החסידי של יפו, משרה בה כיהן במשך שלושים ושבע שנים.
חלק ראשון: [2], קמא דף; חלק שני: [1], קח דף. 26.5 ס"מ. מצב טוב. כתמים, בהם כתמים כהים. סימני עש בשוליים של מספר דפים ראשונים ואחרונים. רישומים וחותמות. כריכת עור אדומה חדשה.